Fremtidens fysiske onlineshopping
Online møde offline shopping
Skal vi hente, få bragt eller printe varerne ud i fremtiden?
Den lokale købmand er ved at drukne i alle de pakker vi køber på nettet. Posthusene er døde og vi har behov for nye, sikre, klimavenlige og enkle måder at få pakkelogistikken til at fungere på. I USA eksperimenterer de med at benytte bilernes bagagerum til levering, Amazon med AI forudsigelse der bringer pakker ud i nærheden af os, inden vi selv har fået bestilt pakken, Domino’s Pizza der eksperimenterer med levering gennem droner og på sigt får vi måske mulighed for selv at 3d printe varerne ud.
Fra butik til show-room
De fordele der hidtil fik os til at gå ind i en butik for at handle, finder vi i højere grad på nettet på grund af teknologiske funktioner som for eksempel cookies og dynamic pricing. Gennem dem lærer leverandørerne os at kende, så de bedre kan inspirere os og sælge os vores yndlingsprodukter.
Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø betyder det, at vi skal udvikle en ny forretningsmodel for de fysiske butikker, hvis vi mennesker skal blive ved med at kunne nyde at komme i dem.
De fysiske butikker er nemlig ikke helt bagud. Vi køber stadigvæk 30% mere når vi møder op fysisk og får en følelsesmæssig krammer af butiksoplevelsen og godt personale. Inspiration til det vi ikke vidste vi ikke kunne undvære gør, at det stadigvæk kan betale sig at udvikle de fysiske butikker. Udfordringen for forretningsmodellen er, at vi bliver inspireret i butikken og dernæst køber online. Den problematik vil snart kunne løses med sensorer der i butikken opfanger at “her bliver jeg forelsket i produktet”, og når jeg så efterfølgende køber det online falder der en procent-del af til butikken.
Se hele udsendelsen med Liselotte Lyngsø på TV2 News News og hør hvordan butikker og leverandører skal tænke i nye baner og forretningsmodeller for at gøre det sjovest og bedst muligt for fremtidens detailkunder.