METODISK NYSGERRIGHED
At have et åbent, nysgerrigt og udfordrende mindset, og systematisk indsamle observationer for at fornemme nye sammenhænge før alle andre.
Future Navigators definitioner
At have et åbent, nysgerrigt og udfordrende mindset, og systematisk indsamle observationer for at fornemme nye sammenhænge før alle andre.
At jagte meningen bagved fordomme, grundantagelser og adfærd. At være utrolig god til at opsøge irritation, udholde frustration og kunne rumme kompleksitet. At jagte det meningsfulde og turde stille de dumme, skæve, provokerende og sjove spørgsmål.
Den praktiske udførsel af metodisk nysgerrighed: Når iagttagelser kan samles, defineres og deles i billeder, historier og lyd.
At bringe forskellige trends i spil og kritisk-konstruktivt diskutere hvordan deres konsekvenser relaterer sig til ens liv, branche og ønsker for fremtiden.
Et visuelt overblik over din fremtid, hvor du mapper hårde og bløde trends og finder ud af, hvad du skal skabe, hvad du skal holde op med, og hvilke nye egenskaber der skal trænes for at opnå den ønskede succes.
Zooon er et redskab, der fungerer som dit eget personlige kompas. Her oversætter du sammen med din buddy Den Store Fremtid til Din Fremtid. Zooon gør fremtiden til en vane – en sparringspartner du hele tiden kan spille bold op ad, i stedet for noget abstrakt og ukendt som man kan gøre små børn bange med.
Giv den gas med at være bagklog. Backcasting er enhver historielærers hede drøm. Vi dissekerer i fællesskab en historisk event for at diskutere de hårde trends, de bløde trends, hvad der var game-changeren, hvem der så konsekvenserne først, hvad der skete med vedkommende, hvad der blev ødelagt, og hvad der blev skabt.
I en forecasting sorteres trends i hårde og bløde og nye sammenhænge sættes i spil ift. ens eksisterende udfordringer. Man kan udforske konsekvenserne af de beslutninger man allerede har truffet, vurdere sine blinde pletter samt finde ud af, hvad der vil være en fordel at investere mere i.
Idéer er ikke noget man bare får. Idéer skal skabes. I fremtidsbaseret idéudvikling bruger du morgendagens muligheder til systematisk at skabe gode idéer i en 3-trins raket, der kombinerer nye perspektiver med værdiskabelse og virkelighedstjek. Egner sig især godt til den tidligere fase i et innovationsprojekt.
En metode til at analysere hastigheden hvormed en trendbåret innovation afvises eller slår igennem. Med en normalfordelingskurve illustreres den typiske måde nye ting optages på i en kultur: Innovatørerne introducerer noget radikalt nyt. De første, der hopper på kaldes “hurtige tilpassere”. For at få succes skal det nye opfanges af “det tidlige flertal”, herefter følger “den sene majoritet” og det nye bliver mainstream, når den gruppe, der er sværest at overtale (de såkaldte laggards) står på. Mange innovationer falder i dødskløften mellem “hurtige tilpassere” og “det tidlige flertal”. Sony’s MiniDisc er et godt eksempel. Den var på mange måder er bedre produkt end CD’en, men den fik aldrig tag i det tidlige flertal. For mange innovationers vedkommende er normalfordelingskurven fortid. Den er blevet til en hajfinne.
En kurve der viser den udbredte og helt traditionel måde at vurdere trends, når de begynder at blive tydelige: vi overvurderer dem på kort sigt og undervurderer dem på langt sigt. Det er normalt at blive nyforelsket og lade sig rive med – tænk på alle de hovedløse investeringer, der blev gjort da internettet begyndte at blive stort. Sådan skabes bobler. En hype crasher altid, og dem der taber mest er dem, der glemte fornuften og lod sig rive med af den gode stemning. Den næste fase er aversion mod den tidligere forelskelse, hvilket resulterer i at man bliver blind for, hvor meget trenden er i gang med at forandre.
En hændelse eller observation, der som en stor eller lille bølge har potentiale til at ændre på den måde vi tænker, føler, arbejder, handler eller oplever verden på. Trends kan være hurtigt overståede, som f.eks. tøjmode, de kan påvirke en gruppe menneskers måde at se verden på voldsomt, som f.eks ledelsesteorien “Lean” og de kan være store og vedvarende som f.eks. bæredygtighed.
En trend der med stor sikkerhed vil påvirke dig. Hårde trends er fremtidens vilkår, som du ikke bør tage personligt – “shit happens”. Tommelfingerregel: Hvis du spørger “har jeg et valg?”, så er svaret “nej”, når trenden er hård. Hårde trends er f.eks. digitalisering, automatisering, monitorering og det lange liv. Selvkørende biler vil mange i dag betegne som en forhenværende blød trend, der nu bliver hård trend – fordi vi kan begynde at “se” den manifestere sig omkring os.
En trend der er spændende, frustrerende, sjov, spøjs, hypet, irriterende eller på anden måde skaber røre i andedammen.
Bløde trends vil ikke nødvendigvis påvirke dig, men repræsenterer livets mange muligheder og verdens mangfoldighed.
Bløde trends skal du være imødekommende overfor. Det er især de trends du ikke kan slippe, dem der bliver ved med at poppe op i dit hoved, der er værd at se nærmere på.
En effektfuld trend, der opstår som kombination af andre trends. Megatrends kan både bestå af bløde og hårde trends, men har det særlige karakteristika, at “dem der bestemmer” bliver enige om at den er vigtig. Megatrends er de trends “man tror på”, og virker derfor ofte som selvopfyldende profetier.
Den spirituelle revolution kunne være et eksempel på en fremspirende megatrend. Urbanisering – at folk over hele verden søger mod byerne – har længe været en megatrend. Verdensledere, byggefirmaer og andet godtfolk behandler urbanisering som en hård trend – som et vilkår – men det er den faktisk ikke. Der er masser af modtrends. Urbanisering kan derfor vendes, hvis “mange mennesker bliver enige om”, at lykken ligger udenfor de store byer.
En modtrend til en anden trend. En anti trend til “Always On” er fx “Digital Detox” (at gå offline for en weekend, en uge eller måske bare en aften).
Det trendkort, der rammer som en klam klud lige i ansigtet. Når du finder din gamechanger rykker fremtiden rigtig tæt på. Journalistikkens gamechanger er f.eks. algoritmer, der skriver bedre, laver grundigere research og tjekker fakta bedre end journalister, mens taxa-chaufførers er de selvkørende biler. Gamechangeren kan udradere ens branche, hvis ikke man opgraderer sin menneskelige dygtighed.
En trend som tapper ind i fremtiden, men som i modsætning til de andre typer af trends, kommer med løsningsforslag i forhold til en fremtid udfordring.
En trend som ikke nødvendigvis tapper ind i fremtiden, men som kommer med forslag/inspiration til, hvad man kan gøre i fremtiden. Vil ofte være baseret på ny viden, fx om hjernen, vaneændring eller sundhed. Kan også være rent fakta-baseret.
Trends der har en lav sandsynlighed for at ske, men hvis de sker ændrer de verden radikalt. F.eks. videnskaben opnår bevis på at Gud eksisterer. Data-indsamling afslører at mennesker er totalt forudsigelige. Verdens ledere indfører Brutto National Værdiskabelse som afløser for Brutto National Produktet.
Visualiseringen af din fremtid – ofte din ønskede version. At være visionær er at kunne forestille sig, at tingene kan hænge sammen helt anderledes end i dag. En vision er hele tiden i bevægelse. En god vision motiverer dig til at arbejde med det du ikke ved, det der ikke eksisterer endnu og skal forhindre dig i automatisk at hoppe til løsninger du kender, og tanker du allerede har tænkt før.
Grundantagelser om hvordan verden hænger sammen. Trends udfordrer status quo, og hårde trends udfordrer altid de etablerede magtstrukturer. Vi lever alle i den samme virkelighed, men nogle er bedre til at læse tidens trends end andre – fordi de forstår spillets regler, og derfor hurtigere og nemmere kommer frem til deres mål. Tommelfinger-regel: hvis livet opleves som megahårdt, unfair og det virker som om de andre snyder, så er det på tide at opdatere dine grundantagelser om hvordan tingene hænger sammen.
Fremskrivning af eksisterende trends, statistikker eller bevægelser. Prognoser starter ofte med sætningen “hvis denne udvikling fortsætter så …”, og så forlænger man kurven. Prognoser laves ofte på vejr, valg og befolkningstilvækst. De giver tit god mening når det kommer til teknologi: f.eks. Moores lov, men skamrides alt for ofte i medierne: “antallet af rugemødre er i kraftig vækst”. Hvilket er sandt hvis tallet på et år er steget fra 8 til 64, men deraf følger ikke at tallet om 1 år vil være 4096 og om 2 år 16.777.216.
En forestilling om fremtiden, der rykker ved dine grundantagelser. Scenarier er fremtidsvisioner, der får dig til at tænke “hvad nu hvis?”. Scenarier træner hjernens visionære kapabilitet. Scenarier er lederens uforpligtende legeplads. En slags vidensamfundet Schweitz, hvor alt er tilladt og rigtig meget kan lade sig gøre. Scenarier er ofte ekstreme, og sjove at arbejde med.
Kontaktinfo: Liselotte Lyngsø
M: +45 2285 1575 · e: lll@futurenavigator.com
Klub
Linnésgade 25
DK-1361 Copenhagen K
Future Navigator APS