fbpx

Velkommen til fremtiden

Fremtiden er altid i bevægelse. Men hvis vi vil, kan vi både forudse, forvente og – ikke mindst – skabe fremtiden. Små og store bølger er på vej. Ser du signalerne og handler derefter, kan du både nå at lære at surfe, bygge et bølgekraftanlæg og sætte ny elastik i dine speedos, så du ikke står der med bar røv på stranden, når bølgerne rammer.
Nedenfor finder du en masse materiale, du kan bruge til at komme godt ud i fremtiden.

Faciliteret af

Louise Fredbo Nielsen, Fremtidsforsker

Louise@futurenavigator.dk
+45  60 95 70 10

Hvad definerer fremtidens zoneterapi?

  • Fra mere til bedre

    Succes i fremtiden er at gøre noget bedre for flere med mindre. Hellere småt og godt der viser vejen frem, end stort og flot der blot er mere af samme skuffe.

  • Mennesket i fokus

    Hver eneste menneske, der kommer til jer, skal opleve et meningsfyldt, personligt og skræddersyet forløb, der strækker sig både før og efter en behandling.

  • Profylaktiske sundhedssystemer

    Man går til tandlægen for ikke at få huller i tænderne, og i fremtiden går man til zoneterapeuten for ikke at blive sygHvis ikke et tiltag understøtter sundhed, vil vi ikke have det. Vi venter gerne på, at den rette løsning findes.

Billeder fra FDZ landsmødet

5 egenskaber fremtidens zoneterapeuter ikke kan undvære

  • Syntese

    Fremtiden vil favorisere dem, der kan syntetisere – ”bygge sammen”, dem der kan konstruere, løfte sig op over detaljen og se helheden. Enhver idiot kan påpege et problem, det kræver mod at foreslå løsninger. At kunne skabe overblik, se sammenhænge, finde mening og tegne det. I en fremtid, hvor livet kan køres på GPS, bliver det fedt at være streetsmart. At have lært at være i verden – sanse, mærke, tænke, føle, smage og være lige så nysgerrig som 10 opdagelsesrejsende. Syntese betyder at sætte sammen. Analyse at skille ad. Og syntese bliver magi: Dem der kan se sammenhænge, designe, modellere, illustrere, skabe overblik og få andre til “at se” er fremtidens helte.

  • At kunne lære, aflære og genlære

    At være villig til at lære nyt. Aflære sig det gamle, som du ikke kan bruge mere og genlære på nye måder.  Fremtidens analfabeter er ikke dem, der ikke kan læse og skrive – det er dem, der ikke kan lære, aflære og genlære. Vi skal lære, hvordan vores egen hjerne lærer – hvilke teknikker vi skal bruge for at huske noget, glemme noget, og at hjernen kan programmeres og data slettes ligesom på en computer.

  • Dygtighed

    Vores forældre kunne klare sig med én uddannelse livet igennem. De voksne i dag kommer til at genopfinde sig selv mindst én gang (enten fordi vi keder os eller vores uddannelse er blevet overflødig), og vores børn 3-4-6-7 gange. Du er helt og aldeles ok som du er, men din hjerne kører måske på dårligt software. Og lærer du at opdatere din hjernes programmer, så har det bl.a. den fantastiske konsekvens, at du ikke skal “grow old”, men i stedet kan “grow young”.

    Dygtighed kender ingen grænser, og i fremtiden vil dygtige mennesker have mere tilfælles med andre dygtige mennesker, end med folk indenfor deres eget fag. Det giver f.eks. ingen mening at en dygtig og professionel sygeplejerske ikke må give en sprøjte til en patient, men skal bestille en læge til det. Og journalist bliver man ikke af, at at have gået på journalisthøjskolen, ved at arbejde i et mediehus, eller ved at skrive mange artikler. Man bliver journalist ved at dedikere sig til de journalistiske principper, lære de journalistiske teknikker og i mange år eksperimentere med dem, så man kan finde sin egen professionalisme.

    Start med: At dyrke dygtigheden indenfor et eller andet. Og især med børnene – bare lad dem blive dygtige til et eller andet: fodbold, matematik, parkour. Det er mindre vigtigt med gode karakterer, og mere at man lærer “at gøre sit bedste”. Er det det rigtige, de bliver gode til, er det selvfølgeligt fantastisk, men knækker man først koden til det professionelle virke, er det langt nemmere at tilegne sig ekspertise indenfor andre fag. Og husk at skubbe og udfordre faggrænsen – det er trods alt en grænse, vi selv har fundet på.

  • Kunne indgå i dedikerede og forpligtende fællesskaber

    At være (blive ved med at være) i stand til at arbejde i partnerskaber med andre zoneterapeuter, læger, forskere, patienten, de pårørende osv. Om ti år vil vi føle, at det var os selv og de nære omsorgsfulde fællesskaber, der “reddede os”, og så gider vi ikke høre mere politisk varm luft eller acceptere de store virksomheders umoral. Vi vil føle os meget mere kompetente og robuste ved at være en del af et fællesskab, der har brug for os.

  • Omstillingsparat

    Fremtidens zoneterapeuter skal være omstillingsparate – selvom det er irriterende at skulle ændre vaner og måder at arbejde på.

    Start med: At give dem, der irriterer dig ret. For der er kun én årsag til at folk er irriterende, og det er, at de har ret. Uddannelse og inspiration er fint nok, men hvis man vil rykke, sig hedder det altså træning og irritation. Hjernen beskytter dig mod forandring for at bevare energien, og når man bliver rigtig irriteret, smider hjernen en røgbombe af forsvars-ord i hjernen, samt udløser en bølge af ubehag, for at undgå den dybere refleksion (også kaldet en kognitiv dissonans). Her skal man altid tænke “hov stop”, og træde et lille skridt ind i ubehaget, dvs. ikke løbe og smække med døren. Sig herefter “du har ret – jeg ved ikke hvad du har ret i, men der er noget her, jeg ikke forstår. Sig noget mere”, eller bare gå en lille tur.

Se fremtiden gennem Louises øjne

Seneste fremtidsforskningsartikler

Vil du have fremtiden på din mobil?

Download TrendNavigator app’en (gratis)