VISIONÆRE LEDERE
Futuregraphic workshop
Futuregraphic workshop
Over 3 dage arbejde VL113’s virksomhedsledere sammen om fremtiden. VL113 har trænet at spotte trends med særligt fokus på “gamechangers”, samt at sætte trends sammen i en Futuregraphic. På denne side har vi samlet alt du skal bruge til at tage processen med ind i din egen organisation. Fremtiden er ikke noget, der bare kommer – det er noget vi skaber sammen!
Faciliteret af
anne@futurenavigator.dk
+45 6179 900
_
Med workshoppen
Spot en gamechanger og opsøg irritation
Med trendspotting kan man træne sig selv i at udfordre sin virkelighedsopfattelse. Jo mere man ved, jo mere kompleksitet man kan rumme, og jo bedre man er til at sætte sine brikker sammen med andre, jo bedre kommer man til at klare sig i fremtiden – uanset om man vil fornemme, forudsige eller forandre den.
En dygtig trendspotter tager billeder, logger, tager noter og samler på indtryk. Man kan sige, at man leder efter puslespilsbrikker til et billede, der har enormt mange brikker, og som man fra starten ikke ved, hvad forestiller.
Hårde og bløde trends, mere irritation og en model til at skabe en vision
Gamechangers er de trends, der har potentiale til at rykke ved fundamentet. Når man finder sin gamechanger rykker fremtiden rigtig tæt på!
Alle gamechangers blev samlet på jeres Pinterest Board og dem, der var helt vilde i varmen er selv kommet på – og er velkomne til at blive ved med at spotte trends. Opret et nyt board og saml bidragene her.
Vi arbejdede med værdien af at kunne “opsøge irritation”, fordi:
– Irriterende mennesker er irriterende af en årsag: de bærer budskaber vi ikke vil have, fordi hvis vi tager dem ind skal vi til at lave om på en hel masse – og ændre virkelighedsopfattelse. Irritation er derfor den bedste sparringspartner, hvis man gerne vil ændre sin virkelighedsopfattelse og bryde med gamle vaner.
– Vi ikke ønsker at ende som typograferne, der så den store digtitaliserings-bølge komme, men reagerede på den ved at strejke og tale mest med dem, der mente det samme som dem selv.
– Ledelse i fremtiden bl.a. handler om at kunne “lytte højere” og arbejde med sit “anticipatory mindset”.
Fortsæt med at spotte gamechangers og irritationsmomenter – både for andre og din egen branche. At kunne fornemme fremtiden og se radikale ændringer før de sker, er en muskel der kan trænes.
Overblik og nye sammenhænge
I en futuregraphic samles og sorteres trends i hårde og bløde, og man finder frem til hvilken påvirkning de udvakgte trends har.
Fremtiden oversættes til nye egenskaber, og det er især vigtigt at beslutte, hvad der ikke er gangbart i fremtiden – projekter, vaner, historier, gamle ideer og måder at gøre tingene på. Hvad skal man som leder være modig nok til at vælge fra?
Heldigvis har vi arbejdet indgående med at kunne opsøge irritation, så man ved at det, der irriterer en mest, er det, der er vigtigst at forholde sig til.
Stay tuned
En 15 minutters film om fremtidens trykkere og sættere.
Hold godt fast i kaffekoppen!
I denne TED Talk forklarer Simon Sinek, hvorfor alle dine fremadrettede initiativer, produkter, servicer, etc. skal starte med “WHY”.
Se på disse links